Noul cadru de reglementare digital al UE stabilește standarde fără precedent referitoare la responsabilitatea companiilor online, în cadrul unei piețe digitale deschise și competitive.
Parlamentul European a organizat marți, 5 iulie 2022, votul final cu privire la noul Act legislativ privind serviciile digitale (DSA) și la Actul legislativ privind piețele digitale (DMA), în urma unui acord la care au ajuns Parlamentul și Consiliul la 23 aprilie și, respectiv, la 24 martie. Cele două propuneri legislative urmăresc să abordeze efectele pe care le are industria tehnologică asupra societății și economiei prin stabilirea unor standarde clare privind modul în care acestea funcționează și furnizează servicii în Uniunea Europeană, în conformitate cu drepturile și valorile fundamentale ale Uniunii.
Actul legislativ privind serviciile digitale a fost adoptat cu 539 voturi pentru, 54 împotrivă și 30 abțineri. Actul legislativ privind piețele digitale a fost adoptat cu 588 voturi pentru, 11 împotrivă și 31 abțineri.
Ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online
Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) stabilește obligații clare pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi platformele de comunicare socială sau piețele online. Ele trebuie să împiedice răspândirea conținutului ilegal, dezinformarea online și alte riscuri pentru societate. Aceste cerințe sunt proporționale cu dimensiunea platformelor și cu riscurile pe care le prezintă pentru societate.
Noile obligații includ:
Platformele online și motoarele de căutare foarte mari (cu minimum 45 de milioane de utilizatori lunar) prezintă cel mai mare risc. Ele vor trebui să respecte obligații mai stricte, sub supravegherea Comisiei. Ele includ prevenirea riscurilor sistemice (cum ar fi diseminarea conținutului ilegal, dar și efectele negative asupra drepturilor fundamentale, asupra proceselor electorale și asupra violenței bazate pe gen sau asupra sănătății mintale) și fac obiectul unor audituri independente. Aceste platforme vor trebui să le ofere utilizatorilor și opțiunea de a refuza recomandări bazate pe crearea de profiluri. De asemenea, ele vor trebui să faciliteze autorităților și cercetătorilor agreați accesul la datele și algoritmii lor.
O listă cu obligații și interdicții pentru controlorii fluxului de informație
Actul legislativ privind piețele digitale (DMA) stabilește obligații pentru platformele online mari care acționează în calitate de „controlori ai fluxului de informație” (gatekeepers – platforme a căror poziție dominantă online le face greu de evitat de către consumatori) pe piața digitală, pentru a asigura un mediu de afaceri mai echitabil și mai multe servicii pentru consumatori.
Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui:
Controlorii fluxului de informație nu mai pot:
Sancțiuni
Pentru a garanta că noile norme din Actul legislativ privind piețele digitale sunt puse în aplicare în mod corespunzător și în conformitate cu dinamismul sectorului digital, Comisia poate face investigații de piață. Dacă un controlor al fluxului de informație nu respectă normele, Comisia îi poate impune amenzi de până la 10% din cifra sa de afaceri mondială totală din exercițiul financiar precedent sau de până la 20% în caz de nerespectare repetată.
***
Christel Schaldemose (S&D, Danemarca), raportoare pentru Actul legislativ privind serviciile digitale, a declarat: „De prea mult timp, giganții din domeniul tehnologiei au beneficiat de lipsa normelor. Lumea digitală s-a transformat într-un vest sălbatic unde cel mai mare și mai puternic stabilește normele. Dar situația se va schimba, prin introducerea Actului legislativ privind serviciile digitale. Normele și drepturile vor fi consolidate. Deschidem cutia neagră a algoritmilor, pentru a înțelege cum sunt făcuți banii în spatele acestor platforme sociale.”
Andreas Schwab (PPE, Germania), raportor pentru Actul legislativ privind piețele digitale, a declarat: „Nu mai acceptăm supraviețuirea celor mai puternici financiar. Scopul pieței unice digitale este ca Europa să aibă cele mai bune companii, nu doar cele mai mari. Acesta este motivul pentru care trebuie să ne concentrăm asupra punerii în aplicare a acestei legislații. Avem nevoie de o bună supraveghere pentru a ne asigura că regulile funcționează. Numai odată ce vom avea un dialog între egali vom fi în măsură să obținem respectul pe care UE îl merită; iar acest lucru este datorat cetățenilor și industriei noastre.”
Următorii pași
Odată adoptate oficial de Consiliu în iulie (DMA) și septembrie (DSA), ambele acte vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare.
Actul legislativ privind serviciile digitale va fi direct aplicabil în întreaga Uniune, fie la cincisprezece luni de la intrarea în vigoare, fie de la 1 ianuarie 2024 (se va aplica data care survine mai târziu). În ceea ce privește obligațiile care le revin platformelor online și motoarelor de căutare online foarte mari, actul se va aplica mai devreme – la patru luni după ce platformele și motoarele vizate sunt desemnate ca atare de către Comisie.
Actul legislativ privind piețele digitale va începe să se aplice la șase luni de la intrarea sa în vigoare. Odată desemnați, controlorii fluxului de informație vor avea la dispoziție maximum șase luni ca să respecte noile obligații.