Noi reguli în Uniunea Europeană, pentru a proteja mai bine consumatorii online

Fonduri guvernamentale alocate pentru cadrele didactice şi sistemul de protecţie socială din judeţul Vâlcea
14/11/2017
S-au făcut primii pași pentru un Centru Regional al „Agenţiei Zonelor Montane” în judeţul Vâlcea
14/11/2017

Noi reguli în Uniunea Europeană, pentru a proteja mai bine consumatorii împotriva escrocheriilor și a identifica și opri mai repede comercianții falși, au fost aprobate de deputați europeni marți, 14 noiembrie 2017

• 37% din paginile pentru comerț și rezervări online pentru călătorii, distracții, haine, bunuri electronice și servicii de credite de consum încălcau prevederile legislației UE privind consumatorii, în 2014
• autoritățile naționale vor avea mai multe puteri pentru a opri escrocheriile și fraudele online
• acțiuni coordonate pentru a combate infracțiunile transfrontaliere în UE

Regulile UE pentru a proteja mai bine consumatorii împotriva escrocheriilor și a identifica și opri mai repede comercianții falși au fost aprobate de deputați marți.

Autoritățile naționale de aplicare a legii vor avea mai multe puteri pentru a detecta și a opri încălcările online ale legilor de protecție a consumatorilor și își vor putea coordona mai bine acțiunile în UE, conform regulamentului revizuit privind cooperarea pentru protecția consumatorilor (CPC).

Noile reguli îşi propun să acopere vidul legislativ accentuat sisteme de protecție a consumatorului diferite de la un stat UE la altul. Atribuțiile legate de investigații și aplicarea legii trebuie să cuprindă, printre altele:
• cererea de informații de la deținătorii de domenii și de la bănci pentru a identifica falșii comercianți
• achiziționarea de bunuri și servicii pentru testare, inclusiv sub acoperire (“cumpărători misterioși”)
• cererea ca un avertisment să fie afișat în mod explicit pentru consumatori sau cererea ca un furnizor de servicii de găzduire să înlăture, dezactiveze sau sa restricționeze accesul la o interfața online (de ex, pagină de internet sau aplicație) dacă nu existe mijloace eficiente de a opri o practică ilegală
• impunerea de penalități, cum ar fi amenzi sau plata unor penalități periodice
• angajamente din partea comerciantului de a oferi remedii adecvate consumatorilor afectați și informarea lor despre cum să obțină acele compensații

Combaterea încălcărilor regulilor pe scară largă

Comisia va coordona acțiuni în cazurile în care o infracțiune a afectat, afectează sau va afecta probabil interesele colective ale consumatorilor în cel puțin două treimi din statele membre, însumând împreună cel puțin două treimi din populația UE.

Unul dintre amendamentele principale ale PE în cursul negocierilor cu Consiliul a fost o mai mare implicare a organizațiilor consumatorilor. Acestea vor juca un rol proactiv în identificarea infracțiunilor suspectate, întrucât ele pot afla mai devreme decât autoritățile (alerte externe).

Olga Sehnalová (S&D, CZ), raportor, a declarat: “Noile reguli vor întări cooperarea între toți actorii implicați în protecția consumatorilor, astfel încât să poată monitoriza mai ușor respectarea legii și să combată infracțiunile transfrontaliere. Autoritățile naționale, Comisia și organizațiile consumatorilor, împreună, vor crea un mecanism eficient de combatere a comercianților falși atât online cât și offline, întărind drepturile consumatorilor pe piața unică.”

Textul legislativ, aprobat de Parlament cu 591 de voturi la 80 și 15 abțineri trebuie adoptat formal de Consiliu. Regulamentul se va aplica la 24 de luni după intrarea în vigoare.

*****************

Exemple de practici anterioare care ar putea fi combătute mai bine conform noilor reguli:
– promovarea transfrontalieră de scurtă durată de către o companie aeriană care mai târziu anulează biletele la ofertă;
– un abonament ascuns în spatele unei oferte de a încerca obţinerea unui unui telefon la preţul de 1 euro;
– un comerciant online care nu oferă mobilierul de design pe care îl anunță și care s-a mutat de patru ori în trei ani;
– plângeri privind prețurile de închiriere mașini introduse în centrele pentru consumatorii europeni care arată discriminări în funcție de țara de origine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *