Transportul rutier rămâne și în 2019 cel mai mare contributor la exportul de servicii al României

Primăria Râmnicu Vâlcea susține Plogging pentru România, mișcare ecologică prin alergare și sport, ce curăță de gunoaie zonele verzi
01/03/2020
Polițiștii au aplicat 10.809 de sancțiuni contravenționale, într-o singură zi
01/03/2020

Transportul rutier rămâne și în 2019 cel mai mare contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro, în creștere cu 10% față de 2018

Prin măsurile protecționiste propuse în Pachetul Mobilitate 1 sunt excluse firmele de transport românești din piața europeană de transport ceea ce va genera o creștere cu 50% a deficitului de cont curent al României.

Transportul rutier a fost și în 2019 principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro, în creștere cu 10% față de 2018, din care 5,95 miliarde euro reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri (52 milioane euro) și alte tipuri de transport rutier (112 milioane euro), potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).

Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde de euro, fiind urmat de alte servicii pentru afaceri (consultanță, servicii juridice, inginerie, servicii tehnice etc.) – 5,47 miliarde euro, servicii telecom și IT – 5,37 miliarde euro și servicii turistice – 3,18 miliarde euro.

Transportul rutier a realizat în 2019 un excedent (exporturi minus importuri) de 4,63 miliarde de euro, reprezentând peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii, de 8,55 miliarde euro.

În aceste condiții, atenționăm că transportul rutier va fi cea mai afectată ramură economică din România de măsurile protecționiste propuse în cadrul Pachetului Mobiliate 1.

Firmele de transport rutier românești vor fi excluse din piața europeană de transport, iar efectele economice negative vor afecta principalii indicatori macroeconomici ai României. Principalul pilon de consolidare al exportului de servicii al României va fi eliminat în avantajul economiilor vest europene.

Deficitul de cont curent va crește cu 50%, de la de la 10 miliarde euro, la peste 15 miliarde euro (cca 7% din PIB). Moneda națională se va deprecia și va crește inflația. Dacă cursul de schimb leu/euro este astăzi 4,8 lei/euro la un deficit de cont curent de 10 miliarde euro, la un deficit de 15 miliarde de euro, cursul se va deprecia masiv, iar economia României va intra într-o gravă recesiune.

În aceste condiții în care este evidentă contribuția determinantă a transporturilor rutiere la stabilizarea economiei României, UNTRR solicită Guvernului, Parlamentului României și Președinției implicarea activă pentru apărarea intereselor transportatorilor rutieri români în UE, afectate grav de Acordul privind Pachetul Mobilitate 1.

Precizăm că cele 3 dosare cuprinse în Pachetul Mobilitate 1 au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transportatorii români și est-europeni vor fi cei mai afectați de măsurile propuse, care vor conduce la o creștere semnificativă a costurilor lor de operare și la restricționarea transporturilor rutiere internaționale operate de aceștia în cadrul UE.

Măsurile extrem de restrictive, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni, care limitează libera circulație a serviciilor și crește poluarea, întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni, care limitează drepturile omului și nu oferă posibilitatea șoferului de a alege unde să-și petreacă timpul liber, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling-off) de 4 zile și aplicarea forțată a regulilor detașării și a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier, vor elimina transportatorii rutieri români din piața europeană de transport rutier și vor împinge firmele și șoferii să migreze în vest.

UNTRR solicită autorităților române contestarea cât mai urgentă a acordului privind Pachetul Mobilitatea 1 la Curtea Europeană de Justiție.

***

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.