Dezbatere publică la Ministerul Transporturilor, pe tema transportului rutier de călători, pusă sub semnul întrebării de FORT

USR Vâlcea – Comunicat cu privire la recent încheiatul Referendum pentru Revizuirea Constituției
08/10/2018
SCM Râmnicu Vâlcea joacă în Liga Florilor cu CSM București
09/10/2018

La solicitarea patronatelor, Ministerul Transporturilor a organizat marţi, 9 octombrie 2018, începând cu ora 10.00, la sediul din Bd. Dinicu Golescu, nr. 38, şedinţă de dezbatere publică a proiectului de Ordin de Ministru ce poate provoca un întreg haos, începând de la jumătatea anului viitor, în rândul curselor interjudeţene de transport rutier de pasageri, în cazul în care este promovat.

Federaţia Operatorilor Români de Transport a solicitat tuturor reprezentanţilor companiilor de transport din întreaga ţară să participe la această dezbatere cu speranţa că ministerul de resort găseşte răspunsurile la întrebările transmise anterior.

Preşedintele F.O.R.T. – Augustin Hagiu, invită reprezentanţii presei să participe la această şedinţă de dezbatere publică precum şi la declaraţiile de presă ce vor fi făcute în fața sediului Ministerului Transporturilor, începând cu ora 09.00.

Reamintim opiniei publice întrebările adresate Ministrului Transporturilor:

1. În condiţiile în care aţi denunţat în presă un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudeţene de pasageri, cum explicaţi faptul că nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la şedinţele semestriale de atribuire a curselor interjudeţene rămase libere în programul de transport?

2. Cum se justifică monopolul invocat de dumneavoastră, ţinând cont de faptul că pe întreaga derulare a programului de transport 2013-2019 avem un număr semnificativ de curse interjudeţene nelicenţiate care se desfăşoară paralel cu cele atribuite legal în 2013?

3. De ce insistaţi să obligaţi operatorii de transport să investească în parcul auto înainte de atribuirea curselor şi nu după ce sunt declaraţi câştigători în urma şedinţei de atribuire aşa cum se întâmplă în întreaga Uniune Europeană?

4. De câte vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudeţene conform iniţiativei pe care o susţineţi şi dacă, în opinia dumneavoastră, există timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, până în luna decembrie?

5. Câte autogări care se deservească transportul interjudeţean au fost construite în România, din investiţii publice, în ultimii 26 de ani? Luaţi în calcul supraetajarea acestora pentru 20 de plecări la aceeaşi oră?

6. De ce susţineţi, în calitate de ministru, o modificare atât de radicală a modalităţii de alocare a curselor interjudeţene anunţată cu doar 4 luni înainte de o posibilă şedinţă de atribuire?

7. Câte plângeri raportate efectuării deficitare a curselor interjudeţene a primit ministerul de la pasageri, în ultimii 5 ani, care este instituţia care le gestionează, ce vizau aceste plângeri şi cum au fost ele soluţionate?

8. Atâta timp cât efectuarea curselor interjudeţene implică şi obligaţii de serviciu public respectiv transportul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acoperă ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operaţionale şi obţinerea unui profit rezonabil, în condiţiile în care acest ordin, dacă este aplicat în forma propusă, conduce în mod cert la situaţia în care pe aceeaşi cursă pot opera şi 20 de transportatori?

9. A fost efectuat în ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel naţional, atât pe calea ferată cât şi cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acordă ministerul compensaţii materiale operatorilor privaţi de transport pasageri pe calea ferată şi de ce nu aplică acelaşi principiu şi la transportul rutier în condiţiile în care operatorii rutieri au suportat singuri toate investiţiile şi au respectat toate condiţiile impuse de modificările legislative din ultimii ani?

10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate acţiona ca şi criteriu de departajare între operatori, în condiţiile în care experienţa similară este obligatorie în orice alt domeniu care implică un serviciu public?

11. Există un studiu de impact raportat modificărilor propuse de minister?

12. De ce nu prezintă public Ministrul Transporturilor, poziţia Consiliului Concurenţei la care face referire încă din primăvara acestui an?

13. În condiţiile în care noul pachet de mobilitate, pregătit de Comisia Europeană, nu poate fi adoptat mai devreme de finele lui 2019, de ce vă grăbiţi să distorsionaţi piaţa de transport printr-o iniţiativă legislativă ce se îndepărtează de orice formă consacrată de atribuire?

14. Câte luni restante înregistrează ministerul la capitolul deconturi aferente transportului interjudeţean al pasagerilor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) şi de ce nu sunt efectuate plăţile la timp atâta timp cât operatorii sunt obligaţi să ofere tarife mult reduse pentru transportul persoanelor din aceste categorii?

15. Care este vechimea medie actuală a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudeţene?

16. Ce specialişti din minister au fost consultaţi înainte de acest demers nefundamentat?

FORT consideră în continuare că Ministerul Transporturilor trebuia să facă o analiză profundă a răspunsurilor raportate întrebărilor de mai sus, înainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact.

În cazul promovării actului normativ în formă actuală, protestele la nivel naţional sunt inevitabile şi absolut justificate, iar FORT este pregătită să acţioneze în consecinţă.

Federaţia Operatorilor Români de Transport (F.O.R.T.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *